delegování v podnikání

Jak začít delegovat

Jak začít delegovat je otázka, se kterou se potká každý podnikatel, když chce růst. Protože když chcete růst, mít větší zisky, obraty a větší dopad, těžko na to můžete být od určité fáze sami.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

A konkrétně v online expertním podnikání je to ještě trochu jiné, protože tam se k té delegaci někdy dostanete i z jiného důvodu – a to bývají technikálie. Přijde tvůrce, ať už je to původně masér, nebo cvičí jógu, terapeut, kouč či mentor, a teď přijde s tím, že chce prodávat a nabízet svoje služby a produkty online.

Skvělé, máš expertízu, proč ne? Ale pak se zasekne právě na tom: „Ježíši, ty technikálie, já si to neumím udělat sama, je toho moc…„. Takže u těchto lidí bývá ta potřeba delegování ještě dřív, než reálně začnou růst. A právě proto tam bývají i silné bloky – nemám na to peníze, nemůžu si to dovolit, nejsem ještě tak velká, abych delegovala.

Dnes vám na svém příkladu ukážu, že začátky s delegováním nemusí být tak těžké, jak se zdá, a že si ho můžete dovolit mnohem dříve, než si myslíte.

Když se snažíte zvládnout všechno sami

Já jsem šla cestou toho, že jsem se všechno učila sama. Když se potkám s tvůrcem, který teprve vstupuje do online světa a je zastrašený technikáliemi, říkám mu: „Buď do toho investuješ čas, nebo peníze.„.

Pro mě ty technické věci nikdy nebyly problém, protože jsem pracovala v IT. Šlo jen o to naučit se pracovat s jinými nástroji, ale věděla jsem, že to zvládnu.

Takže jsem si dlouho dělala všechno sama – e-maily, zákaznickou podporu, odpovídání klientům. Až když jsem měla rozběhnutých několik projektů a slíbila věci své komunitě, došlo mi, že to prostě nestihnu.

Měla jsem tehdy přesvědčení, že moje zisky nejsou tak velké, abych si mohla dovolit delegovat. Jenže bylo jasné, že příští týden má něco proběhnout a já to fyzicky nestihnu.

Když zasáhne vesmír

A jak to bývá – vesmír to zařídil. Objevila se nabídka: „Moje kamarádka se chce učit být virtuální asistentkou, nepotřebujete někdo?“

Přihlásila jsem se. Nabídka byla skvělá – kamarádka ji zaučí, takže já s tím nebudu mít moc práce. Domluvily jsme se, měla zaváděcí hodinovku, takže to nebylo vůbec drahé.

Když jsem pak dostala první fakturu, čekala jsem částku v tisících. A byla tam faktura na 500 korun. Dvě hodiny práce. A já si uvědomila, že by mi to samotné trvalo minimálně dvakrát až třikrát déle.

To bylo mé první velké uvědomění: že delegování nemusí být drahé.

Proč multitasking brzdí růst

Multitasking zní jako dovednost, ale ve skutečnosti je to největší žrout času. Přepínání mezi úkoly vás stojí víc energie, než si myslíte.

Tvůrce by neměl trávit hodiny u technických nastavení nebo e-mailů. Vaše pozornost patří tvorbě, strategii a vizi – ne mikromanagementu.

Delegování v běžném životě: začněte doma

Ještě před virtuální asistentkou bych doporučila delegovat starost o domácnost. Dlouho jsme doma říkali: „Radši si to uděláme sami, než dávat peníze za úklid.„. Jenže ta mentální zátěž byla obrovská.

Když vám jednou týdně chodí někdo na úklid, víte, že i když je koupelna špinavá, zítra bude uklizeno. A to je k nezaplacení.

Zpočátku jsme zkoušeli různé varianty – firmy i jednotlivce. Firmy byly dražší a lidé se střídali, kvalita kolísala. Nakonec se nám osvědčilo mít jednu paní, která nás zná, ví, co chceme, a my máme konečně klid.

Delegování úklidu je podle mě první krok, jak si uvolnit mentální prostor pro kreativitu.

Jak delegování změnilo můj přístup k podnikání

Od té první faktury na 500 korun se všechno změnilo. Ta samá žena je dnes součástí mého týmu. Postupně se vypracovala, zvedla si hodinovku, přidaly se další lidé a já mohla konečně dělat to, co skutečně přináší hodnotu.

Zůstalo mi v hlavě jedno: vesmír mě donutil delegovat dříve, než jsem si myslela, že jsem připravená.

A jsem za to vděčná.

Delegování není luxus, ale cesta k růstu

Samozřejmě, zkušenější virtuální asistentky mají vyšší hodinovku. Ale i jejich práce je rychlejší a efektivnější. U juniorních pozic strávíte víc času kontrolou, ale pořád je to zisk – hlavně mentální.

Delegovat všechno, co není ve vaší zóně génia, je nejlepší rozhodnutí, které můžete pro sebe i své podnikání udělat.

Začněte klidně malými kroky – několika hodinami měsíčně. Jde hlavně o to, naučit se pouštět kontrolu a věřit, že věci mohou běžet bez vás.

Chraňte si svou zónu génia

Dnes už samozřejmě nejsem na zákaznické podpoře ani na e-mailech. Mám tým, který to zvládá. A díky tomu se můžu soustředit na to, kde jsem opravdu ve své síle – tvorbu, vedení lidí, energii značky.

Protože když budete trávit čas odpovídáním na e-maily typu „Nepřišel mi odkaz,“ nebo „Kde je faktura?“, ztrácíte ze zřetele to podstatné – svou misi.

Delegujte dřív, než budete muset

Delegování není známka slabosti, ale důkaz, že umíte pracovat se svým časem, energií a prioritami.

Začněte s tím dřív, než vás to k tomu donutí okolnosti. I kdyby to byl jen někdo na pár hodin měsíčně – ten prostor, který se vám tím uvolní, se vám mnohonásobně vrátí.

Pokud vás téma delegování zajímá víc, nebo byste chtěli nahlédnout, jak to máme v týmu konkrétně nastavené, napište mi. Ráda to s vámi proberu a podělím se o vlastní zkušenosti.

Přeji vám krásný den a hladké začátky s delegováním.